Op deze pagina vindt u het antwoord op veelgestelde vragen. U kunt hierin ook zoeken via het onderstaande zoekvenster.
Rekentool (7)
Hoe bepaal ik ‘hoek dicht’ en ‘hoek open’ van een klep?
Het invullen van de Klephoek ‘hoek dicht’ en ‘hoek open’ (Start-hoek en Eind-hoek)
Hierbij gelden -overeenkomstig de kleine wijzer van de klok- de volgende afspraken:
- 12 uur op de klok = 90 graden …. klep staat recht omhoog
- 3 uur op de klok = 0 graden ….. klep ligt horizontaal ……………..’Liggende’ Klep
- 6 uur op de klok = – 90 graden …. klep hangt verticaal omlaag ….. ‘Hangende’ Klep
Linker gedeelte van de pagina: Klep-standen zoals die voor zouden kunnen komen bij een ‘Liggende’ Klep:
- Dakluik
- Zolderluik
- Speelgoedkist
- Kelderluik
- Tuinkist
- Scheepsluik
- enz.
Rechter gedeelte van de pagina: Klep-standen zoals die voor zouden kunnen komen bij een ‘Hangende’ Klep:
- Luik verkoopwagen
- Luik afhaalbalie
- Zonwering
- Veiligheidsscherm
- Luifel aan paardentrailer / klusbus
- enz.
∗ Klep roteert van Start-hoek naar Eind-hoek (lengte gasveer is dan maximaal)
De tussenliggende Klephoeken kunnen bijvoorbeeld met een hoekmeter of middels een smartphone (met hoekmeter-app) worden bepaald.
Belangrijk!
Neem niet zomaar de uitlezing van de hoekmeter of smartphone over als de werkelijke klephoek.
Maar bepaal eerst het verschil tussen Klepstand en horizontaal of tussen Klepstand en verticaal en reken daarmee de werkelijke Klephoek uit
volgens de eerder genoemde afspraak.
Klephoeken kunnen ook worden bepaald door opmeten en berekenen.
Op welke manieren zo’n meting kan worden uitgevoerd en hoe de berekening dan in z’n werk gaat, wordt in de volgende voorbeelden verduidelijkt:
A = Scheefstand van de Klep gemeten vanuit horizontaal (of in een ander voorbeeld gemeten vanuit verticaal)
S = Scharnierzijde van de Klep
L = Lengte van de Klep
Het berekenen van een Klep-hoek:
- zoek via Google naar: 1+1 –> Google laat een rekenmachine zien
- druk op de knop ‘Rad’ –> er verschijnt een knop ‘Deg’
- druk op de knop ‘Inv’ en daarna op de knop ‘sin’
- toets met de muis de scheefstand in –> bijvoorbeeld: 3 .. 0 .. 8
- druk op de toets met het deelteken
- toets met de muis de Lengte van de Klep in –> in dit voorbeeld: 9 .. 0 .. 0
- druk tenslotte op de knop met ‘=’
De uitkomst is de scheefstand van de Klep ten opzichte van horizontaal of ten opzichte van verticaal (hangt af van de wijze van meten)
De uitkomst: 20,01 –> afgerond 20 graden, rekenen we om naar de Klepstand: 0 graden – 20 graden = -20 graden
Voor de Klepstand in het er naastgetekende voorbeeld vinden we: -90 graden – 15 graden = -105 graden
Tip! Doe eerst de berekening uit het voorbeeld na zodat u weet of u de werkwijze goed hebt begrepen.
Maakt het uit of ik één of twee gasveren op mijn klep monteer?
Ja, dat maakt zeker uit. Het toepassen van maar één gasveer is goedkoper, maar kan vervelende nadelen hebben. Als u voor één gasveer kiest in plaats van twee, dan zal deze gasveer in principe twee keer zo sterk zijn. Meestal kiest onze Rekentool (die uitrekent wat voor gasveren u nodig hebt) ook een iets robuustere gasveer als u daar invult dat u maar één gasveer wilt. Er komt namelijk meer kracht op deze ene gasveer te staan. Wij raden u aan twee gasveren te gebruiken en deze aan beide kanten van de klep te monteren. De krachten worden dan gelijkmatig verdeeld over de klep of het luik. Deze blijft hierdoor netjes recht. Als u toch voor één gasveer kiest, dan raden wij u aan deze in het midden van de klep te monteren. Als u de gasveer aan de zijkant van de klep monteert, wordt de klep maar aan één kant belast waardoor deze beetje schuin gaat staan of open blijft en niet helemaal dichtgaat ter plaatse van de gasveer. Bij onze Rekentool kunt u goed zien wat het verschil is als u daar invult of u één of twee gasveren zoekt. Wij raden u aan deze Rekentool te gebruiken bij het bepalen van de gasveer of gasveren die u zoekt, want die houdt rekening met veel krachten die meespelen. De sterkte van de klep en uw scharnieren worden vanzelfsprekend niet meegenomen in de berekening, omdat deze bij ons onbekend zijn.
Waarom is de B-maat belangrijk? En hoe verander ik die met behoud van de werking van de gasveren?
In de uitkomst van de Rekentool geeft de B-maat, samen met de A-maat, de positie weer van het bevestigingspunt van de gasveer aan de klep.
Beide afstanden worden aangegeven vanuit het hart van het scharnierpunt van de klep.
De A-maat is een afstand gemeten langs de klep en de B-maat is een afstand gemeten haaks daarop.
De A-maat is een waarde die uit de gasveerberekening komt terwijl de B-maat direct afhankelijk is van de wijze van bevestiging van de gasveer aan de klep.
De Rekentool stelt de B-maat in aan de hand van de ingevoerde dikte van de klep en de positie van het scharnierpunt ten opzichte van de klep met daarbij het bevestigingspunt van de gasveer standaard op 20 mm afstand vanuit het klep-oppervlak.
Hieronder enkele voorbeelden van de door de Rekentool ingestelde B-maat:
Zodra in de Rekentool (in Stap 2) op ‘Berekenen’ wordt gedrukt, wordt de B-maat volgens een standaard rekenregel bepaald en wordt de gasveertoepassing doorgerekend.
De B-maat, zoals die dan in de uitkomst van de berekening wordt getoond, moet overeenkomen met de B-afstand van het bevestigingspunt van de gasveer zoals die uiteindelijk aan de klep gemonteerd zal worden.
Het kan zijn dat de uiteindelijke B-afstand van het bevestigingspunt van de gasveer afwijkt van de B-maat zoals die door de Rekentool als standaard werd berekend:
In dat geval moet de B-maat worden aangepast.
De belangrijke reden daarvoor is dat de bevestiging van de gasveer aan de ‘vaste wereld’, in de Rekentool aangegeven met de C-maat en de D-maat, meetkundig moet kloppen met de in- en uitgeschoven gasveerlengte in combinatie met de rotatie van de klep (van hoek ‘dicht’ naar hoek ‘open’).
Voordat u de B-maat aanpast, noteert u de handkrachten zoals die getoond worden bij ‘laat open zien’ en ‘laat dicht zien’.
Pas nu de B-maat aan en verander de A-maat totdat, zowel bij ‘open’ als bij ‘dicht’, de eerder genoteerde waarden voor de handkrachten weer worden bereikt.
Hoe bepaal ik het totale gewicht van mijn klep?
Het beste is dat u de klep los haalt en weegt op de weegschaal. Als de klep niet los kan, dan kunt u het gewicht als volgt benaderen: zorg dat de klep horizontaal is en weeg aan één kant met een weegschaal hoeveel deze kant weegt. Het totale gewicht van de klep is dan 2x dit gewicht. Let op: deze methode werkt alleen voor een eenvoudige rechthoekige klep. Kijk ook onze instructiefilm voor een uitgewerkt voorbeeld. Onze ervaring leert dat het schatten van het gewicht niet nauwkeurig genoeg is en wij raden dit dus sterk af.
Totale gewicht [kg] = 2 x 12,5kg = 25kg
Ik heb een vraag over mijn berekening. Hoe kan ik mijn berekening versturen?
We hebben geprobeerd de rekentool zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken, maar uiteraard kunnen er alsnog vragen zijn. In dat geval zijn wij er voor u om uw vragen te beantwoorden.
Berekening als een link versturen
U kunt de berekening die u gemaakt heeft via de rekentool naar ons opsturen, zodat we de vraag makkelijker kunnen beantwoorden. In principe is de berekening niets anders dan een link. Deze link kunt u doorsturen door op het oranje envelopje rechtsboven bij stap 1 te klikken:
Vanuit uw eigen e-mailprogramma verschijnt dan een venster waarin de link van uw berekening staat. Mocht dat bij u niet werken kunt u ook op het schakeltje klikken dat ernaast staat:
Als u dat doet, wordt de link gekopieerd. Wanneer u een e-mail naar ons stuurt, kunt u deze link plakken (rechter muisknop en op plakken klikken) in uw opgestelde e-mail.
Berekening als een bestand versturen
De berekening kan ook als bestand doorgestuurd worden. Door op het knopje “opslaan” (met pijltje naar beneden) te klikken, kunt u de berekening opslaan. Door op het knopje “laden” (met pijltje naar boven) te klikken, kunt u een opgeslagen berekening openen.
U kunt dus ook de berekening als opgeslagen bestand naar ons mailen.
Foto’s van toepassing
Vaak werkt het verduidelijkend om een aantal foto’s van uw toepassing mee te sturen. Soms zien we dan ook gelijk een paar aspecten waarmee u zelf geen rekening gehouden hebt, zodat we u daarin advies kunnen geven.
Als antwoord op uw vraag krijgt u een e-mail terug met antwoorden op uw vragen en met de nieuwe berekening die we als link zullen opsturen.
Hoe kan ik de C- of D-maat wijzigen?
De C- en de D-maat zijn niet handmatig te wijzigen. Dit kan alleen indirect door een andere variabele (meestal bij stap 3) te veranderen. Hieronder vindt u de verschillende manieren. Check altijd goed de simulatie als u iets wijzigt in de rekentool.
Manier 1: Type gasveer wijzigen
Door een kortere gasveer te kiezen zullen de C- en de D-maat over het algemeen kleiner worden. Let er wel op de belasting op de scharnieren van de klep zal toenemen als u een kortere gasveer kiest.
Manier 2: A-maat wijzigen
Door de A-maat te wijzigen zullen de C- en de D-maat ook wijzigen.
Manier 3: B-maat wijzigen
Hier geldt hetzelfde als voor het wijzigen van de A-maat, maar vaak is dit in de praktijk minder wenselijk.
Manier 4: Slag ongebruikt wijzigen
“Slag ongebruikt” laat zien welk gedeelte van de totale slag van de gasveer niet gebruikt wordt tijdens het openen en sluiten van de klep. Door “Slag ongebruikt” groter te maken, wordt de C-maat vaak een stuk kleiner.
Manier 5: Hoek open wijzigen
Door bij stap 1 “Hoek open” te wijzigen, zal de rekentool ook andere C- en D-maten geven. Als u bij stap 1 iets wijzigt, zal de berekening helemaal opnieuw gedaan worden. Hetgeen u bij stap 3 al gewijzigd had, zal dus verloren gaan.
Soms moet er wat “gespeeld” worden met deze manieren om tot een goede oplossing te komen.
Wordt mijn klep zwaarder belast als ik gasveren gebruik?
Ja, de klep wordt over het algemeen zwaarder belast als u gasveren gebruikt. Het is dus belangrijk dat u voor het toepassen van de gasveren inschat of uw klep en de scharnieren erop sterk genoeg zijn. In onderstaande figuur ziet u een klep van 25kg met en zonder gasveren:
De oorzaak van de grotere krachten is het feit dat de gasveer over het algemeen met een kleine momentarm werkt. Om het volledige moment van de klep te kunnen dragen is er dus een grote kracht nodig. De gasveer heeft dan ook een uitschuifkracht die een stuk groter is dan het gewicht van de klep. In dit voorbeeld heeft de gasveer een uitschuifkracht van wel 420N of 43kg. Dit is een stuk meer dan de 25kg klepgewicht.
Als u in de rekentool een te grote scharnierkracht vindt, dan kunt u deze verlagen door een langere gasveer te kiezen. Deze werkt dan met een grotere momentarm en heeft dus een kleinere kracht nodig. De gasveer moet natuurlijk nog wel passen. Dit kunt u zien in de figuur van de rekentool en opmeten in uw eigen toepassing.
Algemeen (9)
Ik kan de gasveer niet met de hand indrukken. Is de gasveer stuk?
Waarschijnlijk is de gasveer niet stuk. Op de gasveer staat vermeld wat zijn uitschuifkracht is, bijvoorbeeld 500N. Dit betekent 500 Newton. In kilogram is dit ongeveer 500/10 = 50kg. Het inschuiven van een gasveer kost nog wat meer kracht, vanwege de wrijving ter plaatse van de afdichting die de zuigerstang strak omsluit. Deze afdichting zorgt ervoor dat het stikstofgas (hoge druk), binnen de gasveer blijft. Tot ongeveer 100N is de gasveer nog wel met de hand in te drukken, daarboven niet meer. Als u dit wel probeert kunt u de gasveer beschadigen (de stang krom drukken). U kunt de gasveer het beste gewoon monteren zoals u van plan bent en de gasveer zo voor het eerst indrukken. Dit omdat de klep of het luik dan als hefboom dient en u dus gemakkelijker meer kracht op de gasveer kunt uitoefenen.
Dus wanneer de klep of het luik moeilijk of in ‘t geheel niet in beweging is te krijgen, dan kan dit een aantal oorzaken hebben:
- Als een gasveer een poosje op voorraad heeft gelegen kan de afdichting waarmee het stikstofgas binnen wordt gehouden aan de stang van de gasveer kleven. Hierdoor schuift de gasveer soms bij het eerste gebruik, over een kort stukje, extra zwaar in. U kunt de gasveer dan het beste weer van het luik afhalen en indrukken met een hefboom.
- De gasveer kan ook te sterk zijn gekozen. Controleer daarom of u de juiste uitschuifkracht heeft gekozen bij uw bestelling.
Maakt het uit in welke stand ik een gasveer monteer? Andersom kan namelijk ook.
Ja, de gasveer moet (in rust) met de zuigerstang naar beneden gemonteerd worden!
De behuizing van een gasveer (het ‘dikke’ gedeelte van de gasveer) is gevuld met stikstofgas. Dat stikstofgas is er onder hoge druk ingeperst. Hoe hoger deze druk, des te groter de kracht is waarmee de zuigerstang (het ‘dunne’ gedeelte van de gasveer) uit de behuizing wil schuiven. Om ervoor te zorgen dat er geen stikstofgas ontsnapt, terwijl de zuigerstang in- en uitschuift, schuift de zuigerstang aan het einde van de behuizing door een afdichting die de zuigerstang strak omsluit. Behalve stikstofgas bevindt er zich in de behuizing ook een beetje olie. Die olie zorgt voor extra demping op ’t moment voordat de zuigerstang zijn uiterste posities (geheel ‘in’ of geheel ‘uit’) bereikt. Maar die olie heeft nog een ander doel. Namelijk het soepel en gesmeerd houden van de afdichting zodat deze beter rond de zuigerstang afdicht en de zuigerstang met minder wrijving (gesmeerd) in- en uit kan schuiven. De stand van de gasveer, op een klep bijvoorbeeld, is bij een geopende klep anders dan bij een gesloten klep.
Bij de achterklep van de auto keert de positie van de gemonteerde gasveer zelfs bijna geheel om. Daarom moeten we bij het plaatsen van een gasveer er dus op letten dat het beetje olie dat in de behuizing zit, vanzelf naar de afdichting zal vloeien in de situatie waarin de gasveer zich meestal zal bevinden (situatie klep ‘open’ of klep ‘dicht’).
Kan ik ook via e-mail of telefonisch bestellen?
Wij verzoeken u vriendelijk om uw bestelling via onze webshop te plaatsen.
Dit kan zowel via de Configurator als vanuit de Rekentool.
In de Configurator stelt u uw bestelling samen waarna u op het winkelmandje klikt zodat de gasveren en/of aanbouwdelen in het winkelmandje worden gestopt en de inhoud van het winkelmandje wordt getoond.
U kunt, door terug te gaan naar de Configurator, andere producten nog toevoegen aan de inhoud van het winkelmandje.
Ook kunt u het aantal producten nog wijzigen. Vergeet u daarna niet om op ‘Winkelwagen bijwerken’ te drukken.
Via ‘Doorgaan naar afrekenen’ kunt u uw bestelling plaatsen middels het invullen van uw adresgegevens en door tenslotte uw betaling te verrichten (dit kan via iDEAL, Paypal, Sofort, enz.).
Met behulp van de Rekentool berekent u eerst welke gasveren en aanbouwdelen u nodig heeft en door daarna op het winkelmandje te klikken, gaat u uw bestelling plaatsen.
De inhoud van het winkelmandje wordt dan getoond en via ‘Doorgaan naar afrekenen’ kunt u uw bestelling plaatsen middels het invullen van uw adresgegevens en door tenslotte uw betaling te verrichten (via iDEAL, PayPal, SOFORT, enz.).
Wat is de levertijd van mijn bestelling?
In principe liggen alle producten die wij via onze webshop aanbieden op voorraad en kunt u de producten binnen drie werkdagen verwachten.
Bij grotere aantallen is het raadzaam bij ons te informeren wat de levertijd is.
Verder kunt u tussentijds altijd informeren naar de status van uw bestelling door een e-mail te sturen naar [email protected].
Ik heb een gasveer van Hahn. Hoe vind ik daarvoor een vervanger?
Alle gasveren die wij leveren zijn van het merk Hahn Gasfedern. Goede kans dus dat als u een Hahn gasveer wilt vervangen, wij een passende gasveer kunnen aanbieden.
Hahn artikelomschrijving
Vaak staat er een omschrijving op de gasveer, zodat het makkelijk wordt gemaakt om vervanging te vinden. Als u de omschrijving weet, kunt u aan de hand van onze configurator proberen een passende gasveer te configureren. De gasveren die wij aanbieden in onze webshop, zijn standaardgasveren die op voorraad liggen. Er bestaat dus de mogelijkheid dat u via onze configurator geen gasveer kan vinden die met de omschrijving overeenkomt. Een omschrijving ziet er meestal als volgt uit:
G10 23 200 1 500 AU19 AB11 600N
- G: Gasdruckfeder. Het betreft een normale gasdrukveer die ook in onze configurator staan.
- 10: Diameter van de stang in mm.
- 23: Diameter van het huis in mm.
- 200: Slag van de gasveer in mm (lengte van het zilverkleurige deel).
- 1: Demping van de gasveer. De 1 staat voor standaarddemping.
- 500: Totale uitgeschoven lengte van de gasveer van draaipunt tot draaipunt (meestal dus van midden oog/kogel tot midden oog/kogel).
- AU19 AB11: Aanbouwdelen van de originele gasveer. Het getal achter de letters geeft informatie over de verlenging die het aanbouwdeel geeft (dus van
begin van het aanbouwdeel tot het draaipunt gemeten). De letters vertellen iets over wat voor soort aanbouwdeel het is. AU staat voor schroefoog. AB staat
voor aangelast schroefoog. In dit geval heeft u dus aan beide kanten van de gasveer een schroefoog nodig. Andere codes die vaak gebruikt worden voor
aanbouwdelen zijn WG, DV, PF (alle drie staat voor kogelgewricht) en AG (gaffel). De totale lengte van 500mm is in dit geval dus van midden oog tot midden oog gemeten. - 600N: Uitschuifkracht
De meest logische stap is nu om in de configurator te gaan kijken bij de 10-23-200 of de totale lengte ongeveer overeenkomt met hetgeen op de gasveer staat. Om dat te bereiken moeten ook de juiste schroefogen gekozen worden, aangezien we die in verschillende lengtes hebben. Als we aan beide kanten het M8 schroefoog 27mm kiezen, komen we op een totale lengte van midden oog tot midden oog van 499mm (1mm verschil is verwaarloosbaar). Kijk hier voor het resultaat in de configurator.
Belangrijk is dus dat de totale lengte van draaipunt tot draaipunt ongeveer hetzelfde is, de slag hetzelfde (of iets langer) is en dat de aanbouwdelen passen. In ons geval is 499mm dus een prima totale lengte om de oude gasveer te vervangen. De slag van 200mm is precies hetzelfde. Als de nieuwe gasveer een iets langere slag heeft, is dat ook geen probleem. De totale slag wordt dan niet benut, maar dat heeft geen gevolgen. De schroefogen zijn 10mm dik en hebben een gat van 8,1mm. Dat moet even gecheckt worden of de oude gasveer dat ook heeft en zo niet, of afwijkende maten een probleem vormen.
We bekijken nog een voorbeeld:
G6 15 100 1 280 AU16 AB09 40N
In onze configurator hebben we zowel de 6-15-100 kort als de 6-15-100. Dus we moeten even kijken welke we nodig hebben. Als we de 6-15-100 kiezen met aan beide kanten een 16mm schroefoog, dan is dit een passende vervanger voor de oude gasveer.
Oude artikelomschrijving
Oude gasveren van Hahn hebben ook regelmatig een omschrijving als volgt:
28 100 0 380 A A 1300N
Dit is een gasveer met 28mm diameter huis, 100mm slag en een totale lengte van draaipunt tot draaipunt van 380mm. De A staat voor schroefoog, dus de oude gasveer heeft aan beide kanten een schroefoog. De totale lengte is in dit geval dus 380mm van midden schroefoog tot midden schroefoog. In de configurator (ervan uitgaande dat het een gasdrukveer is) kan ik geen gasveer vinden met deze afmetingen. Het is dus geen standaardgasveer die uit voorraad geleverd kan worden. U kunt dan bij ons via de e-mail een aanvraag doen met dit artikelnummer en de productiedatum (het liefst met een foto toegevoegd zoals de foto hierboven). U krijgt dan na een paar dagen een offerte toegestuurd. De levertijd is dan circa 8 weken, aangezien de gasveer op order gemaakt moet worden. Dit heeft ook invloed op de prijs. Houdt er dus rekening mee dat de gasveer duurder is dan een voorraadartikel. (Het specifieke voorbeeld 28 100 0 380 A A 1300N is tegenwoordig wel een voorraadartikel. Hij is er met 1300N, 1500N en 1700N kracht te bestellen. Ook zijn ze met zowel 8,1mm als met 10,1mm ogen leverbaar. U vindt de Hahn gasveren hier op een rijtje.)
Gastrekveren
Dit is een voorbeeld van een gastrekveer:
Z10 28 350 0 870 DV35 DV35 900N
De Z staat voor “Zug”. Het betreft dus een gastrekveer en die hebben we (nog) niet in de configurator. U moet dan dus in het menu bij producten > gastrekveren zoeken. De gastrekveren staan ingedeeld in de grootte van het schroefdraad. Van de 10-28 serie hebben we M8 en M10 varianten. De 10-28-350 heeft M10 schroefdraad en is een goede vervanger van de oude gasveer. De M10 kogelgewrichten (35mm lengte) kunnen eventueel apart via de webshop besteld worden. 870mm is in dit geval de totale lengte van midden kogel tot midden kogel.
Serienummer van Hahn zonder omschrijving
Helaas hebben niet alle gasveren van Hahn een duidelijke productomschrijving. Vaak is het dan een 6- of 7-cijferig serienummer. In dit geval kunt u via onze configurator zelf proberen een passende gasveer te vinden. Wellicht is dit artikel dan voor u nuttig.
Hieronder ziet u enkele voorbeelden van gasveren van Hahn met enkel een serienummer:
1333545 1200N
32454.1 6000N
Aanvraag via e-mail
Mocht u via de configurator geen passende gasveer vinden of komt u er niet helemaal uit? Aan de hand van de afmetingen kunnen we u helpen met het zoeken van een passende gasveer. Ook kunnen we voor u een aanvraag laten doen bij Hahn, zodat we precies weten welke gasveer het is en u een offerte kunnen sturen. U kunt dan bij ons via de e-mail een aanvraag doen met het serienummer en de productiedatum (het liefst met een foto toegevoegd zoals de foto’s hierboven). U krijgt dan na een paar dagen een offerte toegestuurd. De levertijd is 5-6 weken wanneer het geen voorraadartikel is, aangezien de gasveer op order gemaakt moet worden. Dit heeft ook invloed op de prijs. Houd er dus rekening mee dat de gasveer duurder is dan een voorraadartikel.
Hoe werkt bestellen en betalen?
Zie hiervoor onze pagina Bestellen en betalen.
Ik heb een gasveer van Protempo. Hoe vind ik daarvoor een vervanger?
U kunt eenvoudig zoeken op een artikelnummer van Protempo in het zoekvenster rechtsboven op onze website. Een artikelnummer van Protempo ziet er als volgt uit: 880.021.640.044. Het artikelnummer moet inclusief de puntjes ingetypt worden, waarna u op enter klikt. Als het goed is verschijnt er dan het artikel dat u zoekt in onze webshop.
Mocht er geen resultaat tevoorschijn komen, dan kunt u proberen de gasveer te vinden in onze configurator (soms gebruikt Protempo een samengesteld artikelnummer dat niet herkend wordt door onze website). Uiteraard kunt u ons ook altijd mailen om een aanvraag te doen. De meeste artikelen van Protempo kunnen we uit voorraad leveren. Zo niet, dan zullen we u daarover informeren.
Wat zijn de verzendkosten?
Kijk hiervoor op onze pagina Verzending.
Ik heb een gasveer met een nummer erop. Kan Gasveerwinkel.nl iets met dit nummer?
Als het om een gasveer gaat van het fabricaat Stabilus, Suspa, etc., kunt u met dat nummer, of een gedeelte van dat nummer, hier zoeken of we binnen ons assortiment voor deze gasveer een vervangend type kunnen leveren.
Helaas hebben we niet voor elke Stabilus of Suspa -gasveer een geschikte vervanger op voorraad.
Betreft het een ander merk gasveer waar een nummer op staat, dan zult u zelf de specificaties moeten opzoeken voordat u met onze gasveer-configurator gaat proberen om daarvoor een vervangend type gasveer te gaan samenstellen.
Om de kans van slagen daarin te vergroten wijzen we u graag binnen het overzicht ‘Veel gestelde vragen’ op het antwoord op de vraag: ‘hoe vind ik een vervangende gasveer?‘
Retourneren (5)
Is retourneren gratis?
Retourneren is niet kosteloos. Binnen twee werkdagen ontvangt u van ons via de e-mail een retouretiket met retournummer en retouradres, waarmee u de goederen kunt retourneren. Dit etiket is ongefrankeerd. Retourneren is dus niet kosteloos.
Kan ik een gasveer ruilen?
Ruilen is bij ons retourneren. U kunt dus de verkeerde gasveren retourneren en los daarvan weer een nieuwe bestelling plaatsen. Als u de nieuwe bestelling op rekening doet, zal de creditfactuur met de nieuwe factuur verrekend worden. Als zowel de oude als de nieuwe bestelling al betaald is, zal het bedrag van de creditfactuur weer op dezelfde manier terugbetaald worden als waarmee betaald is. Het is bij retourneren (en dus ook bij ruilen) belangrijk dat de gasveren nog als nieuw zijn. Ook bij kleine beschadigingen of gebruikssporen kunnen gasveren niet meer teruggenomen worden in de voorraad en is retourneren niet mogelijk.
Kan ik ook een gedeelte van een bestelling retourneren?
Retourneert u uw hele bestelling, dan krijg u het hele aankoopbedrag terug.
Retourneert u een deel van uw bestelling, dan ontvangt u het aankoopbedrag van de geretourneerde producten. Indien nog niet betaald is, krijgt u een creditfactuur over dat bedrag.
Kan ik gasveren retourneren?
Wij doen ons best u te helpen met het vinden van de juiste gasveren. Mocht u toch gasveren gekozen hebben die achteraf niet goed passen of te sterk/slap blijken, dan bestaat er een mogelijkheid de gasveren te retourneren. U kunt via Retourneren uw retour afhandelen.
Kan de kracht van een gasveer gewijzigd worden?
De meeste gasveren die wij leveren hebben een ventiel. Onder strikte voorwaarden is het mogelijk om geleverde gasveren bij ons in het magazijn om te vullen naar een andere kracht. De voorwaarden zijn als volgt:
- De gasveren moeten bij ons gekocht zijn.
- De productiedatum mag (uit veiligheidsoverwegingen) niet langer dan een jaar geleden zijn.
- Het etiket moet zich nog op de gasveer bevinden.
De kosten ervoor zijn € 7,50 incl. BTW per gasveer + verzendkosten (bij minder dan 4 gasveren).
Indien u hier gebruik van wilt maken, kunt u een e-mail sturen naar [email protected] met de vermelding van ons bestelnummer en de kracht die u nodig heeft.
Zelf druk reduceren is eventueel ook mogelijk. Lees daarvoor deze FAQ.
Als u de gasveren net in huis heeft en u merkt dat de kracht niet klopt EN de gasveren zijn nog als nieuw, dan kunt u eventueel ook de gasveren retourneren en nieuwe bestellen. U leest hier meer hierover en hoe u een retouraanvraag kunt doen.
Hoe weet ik dat mijn gasveer een ventiel heeft?
Alle gasveren die via onze rekentool of configurator besteld zijn, hebben een ventiel. De meeste andere gasveren die via onze webshop gekocht zijn, hebben ook een ventiel. Enkele gasveren uit ons assortiment hebben een aangelast schroefoog en hebben dus geen ventiel. Het ventiel bevindt zich bij een gasdrukveer aan de kant van de cilinder en bij een gastrekveer aan de kant van de zuigerstang. Het ventiel bevindt zich in het holle schroefdraad.
Configurator (5)
Hoe vind ik een vervangende gasveer?
Voordat u een vervangend gasveer-type gaat proberen te vinden is het noodzakelijk om te weten te komen hoe sterk de ‘oude’ gasveer of gasveren zijn.
Meestal is er op de gasveer geprinte informatie aanwezig (of op een sticker die op de behuizing is geplakt) waarin iets wordt gemeld als …. N.
De ‘N’ staat voor Newton en de getallen die ervoor staan geven dan het aantal Newtons weer.
Bijvoorbeeld:
300 N = 300 Newton
0300 N = 300 Newton
Zodra u weet hoe sterk (hoeveel Newton) de gasveren moeten zijn, kunt u verder naar Stap 1.
Stap 1. Meet bij de ‘oude’ gasveer: (Let op: in millimeters!)
- de dikte van de stang (het dunne gedeelte)
- de dikte van de behuizing (het dikke gedeelte)
Wij verkopen de volgende gasveer-typen:
Type | Dikte stang | Dikte huis |
---|---|---|
4-12 | 4 | 12 |
6-15 | 6 | 15 |
8-19 | 8 | 19 |
10-23 | 10 | 23 |
14-28 | 14 | 28 |
20-40 | 20 | 40 |
- Kies uit deze tabel een vervangend gasveer-type dat het dichtst in de buurt komt bij de zojuist opgemeten dikte van de stang en de dikte van de behuizing.
# Noteer voor de vervangende gasveer: ‘gasveer-type = .. – .. ‘
Het kan zijn dat u bij de ‘oude’ gasveer, aan 1 of beide uiteinden, het aanbouwdeel (schroefoog, kogelkop, enz.) er af kunt schroeven.
Voor zover u die wilt hergebruiken moet u controleren of die schroefdraadmaat overeenkomt met de schroefdraadmaat aan het vervangende gasveer-type.
U controleert dit als volgt:
- Druk op onze website op de tab ‘Configurator’ en kies in de middelste kolom een gasveer van het vervangende gasveer-type (de lengte maakt nu even niet uit).
- Kies in de linker- en rechterkolom voor ‘Geen’.
- Beweeg met de muis-cursor over de gasveer zodat informatie getoond wordt over de schroefdraadstukken die aan beide uiteinden van de gasveer zitten.
Aanbouwdelen (schroefogen, gaffels, kogelkopjes, e.d.) die u nieuw moet aanschaffen kunt u in de linker- en/of rechterkolom kiezen.
- Beweeg met de muis-cursor over de gekozen aansluiting zodat er daarvan een maatschets wordt getoond.
- Controleer op deze manier of de aanbouwdelen passend te monteren zijn in de bestaande gasveertoepassing.
Indien blijkt dat de aansluitingen geen probleem op zullen leveren, kunt u verder gaan met Stap 2.
Stap 2. Meet bij de ‘oude’ gasveer de maximale lengte
Wanneer we bijvoorbeeld een klep geheel openen, dan schuift de gasveer geheel uit tot z’n maximale lengte. Deze maximale lengte, hart-op-hart gemeten, moeten we nu vastleggen:
- open de klep geheel en meet de afstand van het centrum van het ene bevestigingspunt tot het centrum van het andere bevestigingspunt
# Noteer voor de vervangende gasveer: ‘Lengte ‘max’ = …… mm.’
Stap 3. Meet bij de ‘oude’ gasveer de kortste lengte.
Sluiten we daarna de klep, dan wordt de gasveer tot een bepaalde lengte ingeduwd. Het is vrijwel nooit zo dat de gasveer dan geheel (tot het einde van z’n slaglengte) wordt ingedrukt. Er blijft dus bijna altijd een stuk(je) ongebruikte slaglengte over. Door met dit gegeven rekening te houden maken we de kans groter om een geschikte gasveer (qua lengtemaat) te vinden als vervanger voor de ‘oude’ gasveer. Bepaal daarom, met de ‘oude’ gasveer nog gemonteerd, de kortst optredende hart-op-hart -afstand tussen de bevestigingspunten van de gasveer:
- Sluit de klep en meet bij de ‘oude’ gasveer de afstand van het centrum van het ene bevestigingspunt tot het centrum van het andere bevestigingspunt
Blijkt deze meting echter niet uitvoerbaar omdat bijvoorbeeld de ruimte onder of achter de klep onvoldoende is om daar te kunnen meten, dan kunt u hieronder lezen hoe u die kortst optredende hart-op-hart -afstand toch kunt bepalen:
- Open de klep of het luik.
- Knoop een dun touwtje strak om de stang (het dunne deel van de gasveer).
- Schuif het touwtje op tot tegen de behuizing (het dikke deel van de gasveer).
- Sluit de klep of het luik zodat de gasveer z’n kortst optredende lengte krijgt.
- Open de klep of het luik volledig en meet de afstand tussen het opgeschoven touwtje tot tegen de behuizing.
- Trek deze afstand af van de eerder gemeten ‘Lengte ‘max’’.
# Noteer voor de vervangende gasveer: ‘Lengte ‘in’ = …… mm.’
De vervangende gasveer moet, indien volledig ingeschoven, hart-op-hart gemeten tussen de aansluitingen, iets korter kunnen worden dan de gevonden waarde ‘Lengte ‘in’’
Stap 4. Het kiezen van de meest geschikte slaglengte bij het vervangende type gasveer:
- Druk op onze website op de tab ‘Configurator’ en kies in de middelste kolom het vervangende gasveer-type (de lengte maakt nog even niet uit).
Wanneer u aan 1 of beide uiteinden een reeds bestaande aanbouwdeel hergebruikt, gaat u verder met punt 5.
- Kies in de linker- en rechterkolom de nieuw toe te passen aanbouwdelen (de maximale hart-op-hart afmeting tussen de aansluitingen wordt getoond)
- Druk met de muis-cursor de gasveer geheel in om de kortst mogelijke hart-op-hart -afmeting af te kunnen lezen
- Kies in de middelste kolom, behorend bij het vervangend gasveer-type een zodanige slaglengte dat ‘Lengte ‘in’ zo dicht mogelijk, van onderaf, wordt benaderd
Vergelijk nu de grootste hart-op-hart –afstand met de eerder gemeten ‘Lengte ‘max’’ en beoordeel bij een mogelijk lengteverschil het gevolg daarvan (klep gaat iets minder ver of iets verder open).
Wanneer dit acceptabel blijkt dan bent u in uw poging om een vervangende gasveer te vinden, geslaagd!
Stap 5. Het kiezen van de meest geschikte slaglengte bij het vervangende type gasveer, wanneer u aan 1 of beide uiteinden een reeds bestaande aanbouwdeel hergebruikt.
Kies in de linker- en rechterkolom voor ‘Geen’ (de maximale afmeting tussen de draadstukken wordt getoond). Reken ‘Lengte ‘in’’, met behulp van de verlengmaten van de te gebruiken aanbouwdelen om naar de kortst optredende afstand tussen de draadstukken.
- Druk met de muis-cursor de gasveer geheel in om de kortst mogelijke afmeting tussen de draadstukken af te kunnen lezen.
- Kies in de middelste kolom, behorend bij het vervangend gasveer-type een zodanige slaglengte dat de kortst optredende afstand tussen de draadstukken zo dicht mogelijk, van onderaf, wordt benaderd.
Reken nu, met behulp van de verlengmaten van de te gebruiken aansluitingen, de grootste hart-op-hart –afstand uit en vergelijk deze met de eerder gemeten ‘Lengte ‘max’’ en beoordeel bij een mogelijk lengteverschil het gevolg daarvan (klep gaat iets minder ver of iets verder open).
Wanneer dit acceptabel blijkt dan bent u in uw poging om een vervangende gasveer te vinden, geslaagd!
Hoe vind ik een vervangende gasveer voor mijn zonnebank?
Zoekt u gasveren voor uw zonnebank of zonnehemel? In veel gevallen zitten er speciale gasveren op zonnebanken. Deze gasveren zijn uitgevoerd met extra weerstand zodat ze in alle standen blijven staan. Dit soort gasveren verkopen wij (nog) niet. Wij raden u aan om deze gasveren via de fabrikant of dealer van uw zonnebank te kopen.
Als er geen gasveren met extra weerstand op uw zonnebank zitten, blijft uw zonnebank alleen in de open- en dichtstand uit zichzelf staan en kunt u misschien wel bij ons terecht.
Bij Gasveerwinkel.nl verkopen wij verschillende universele gasveren. U zult dan uw gasveer op moeten meten. Welke zaken belangrijk zijn om op te meten kunt u hier vinden.
Als u de gasveer heeft opgemeten, dan kunt u gebruik maken van onze configurator om zelf een vervangende gasveer (met dezelfde specificaties als de originele gasveer) samen te stellen voor uw zonnebank. Als u er zelf niet uitkomt of uw ontwerp toch nog even wil laten nakijken, neem dan gerust contact met ons op.
Hoe vind ik een vervangende gasveer voor mijn ‘oude’ Stabilus gasveer?
Bij Gasveerwinkel.nl verkopen wij verschillende universele gasveren. Voor een aantal Stabilus gasveren kunnen wij vervangende gasveren aanbieden. U kunt hier zoeken op (een gedeelte van) het artikelnummer van uw Stabilus gasveer. Zit uw gasveer er niet tussen? Dan verwijzen we u graag door naar ‘hoe vind ik een vervangende gasveer?‘ Daar wordt in stappen uitgelegd hoe u toch aan een gasveer kunt komen die in de buurt van uw ‘oude’ Stabilus gasveer komt.
Hoeveel Newton (N) sterk moet de vervangende gasveer worden?
Vaak staat op de gasveer een typenummer met daarachter drie cijfers met een N. In principe kunt u ervan uitgaan dat dit het aantal Newton zou moeten zijn. Dit kunt u dan in de Configurator invullen bij Kracht. De andere afmetingen van de te vervangen gasveer kunt u vinden als u de stappen volgt bij ‘hoe vind ik een vervangende gasveer?‘
Als het aantal Newton niet op de te vervangen gasveer staat of als het niet te lezen is, raden wij u aan het aantal Newton uit te rekenen met behulp van de Rekentool. Het beste kunt u de gasveren helemaal opnieuw uitrekenen, dus ook de afmetingen van de gasveren en de aanbouwdelen. Zo weet u zeker dat de gasveren passen bij uw klep, deksel of andere toepassing. Wij raden u aan de hulp bij het invullen te raadplegen en dit stap voor stap uit te voeren.
Wat betekent Stabilus D-56070?
Op een gasveer van het merk Stabilus staan altijd meerdere gegevens (bijv. Stabilus D-56070 Koblenz). Maar welke gegevens op de gasveer zijn van belang bij het vinden van een vervangende Stabilus gasveer?
Op een Stabilus gasveer staan (vaak) de volgende gegevens:
Stabilus D-56070
D-56070 Koblenz (of D56070 Koblenz) zijn adresgegevens van het bedrijf Stabilus (leverancier). Deze gegevens zijn niet relevant bij het zoeken van een vervangende Stabilus gasveer.
Artikelnummer Stabilus gasveer
Op een Stabilus gasveer staat een artikelnummer bestaande uit 6 tekens bijv. 095087 of 0542TR. U kunt in het zoekfilter hieronder zoeken op (een gedeelte van) het artikelnummer van uw Stabilus gasveer.
Zit uw gasveer er niet tussen? Dan verwijzen we u graag door naar het FAQ artikel ‘hoe vind ik een vervangende gasveer?‘ Daar wordt in een paar stappen uitgelegd hoe u toch aan een gasveer kunt komen die in de buurt van uw ‘oude’ Stabilus gasveer komt.
Kracht van Stabilus gasveer (aantal Newton)
Op een Stabilus gasveer staan 4 cijfers met de letter N erachter (bijv. 0800N of 0350N). Dit geeft het aantal Newton van de gasveer aan.
Als het serienummer of het aantal Newton niet meer op de gasveer staat of als het niet te lezen is, raden wij u aan de gasveer opnieuw uit te rekenen met behulp van de Rekentool.
Hiermee kunt u makkelijk en snel uw eigen gasveertoepassing ontwerpen en de gasveren direct bestellen (levering binnen 1-3 werkdagen). Het beste kunt u de gasveren helemaal opnieuw uitrekenen, dus ook de afmetingen van de gasveren en de aanbouwdelen. Als u er zelf niet uitkomt of uw ontwerp toch nog even wil laten nakijken, neem dan gerust contact met ons op.
Toepassing gasveren (4)
Maakt het uit op welke plek ik de scharnieren monteer?
Het beste is het om zoveel mogelijk in het verlengde van elke gemonteerde gasveer een scharnier te plaatsen. De kracht, afkomstig van de gasveer, kan op die manier direct via het scharnier naar de ‘vaste wereld’ (bijvoorbeeld de achterkant van de kist) worden doorgeleid. Anders wordt er een beroep op de sterkte van de klep of het luik gedaan. Wanneer de klep of het luik voldoende stijfheid heeft (massief) is dat geen probleem, maar als dat niet het geval is zal het tot een probleem leiden. De klep zou kunnen doorbuigen op de plekken waar de gasveren gemonteerd zijn, zodat de klep bijvoorbeeld niet volledig sluit.
Om ongelijke belasting op de scharnieren te voorkomen is het wenselijk om de scharnieren qua verdeling symmetrisch te plaatsen ten opzichte van de gemonteerde gasveren.
Hoe verlaag ik een te grote kracht op de scharnieren van mijn klep of luik?
Antwoorden:
- Selecteer in de uitkomst van de Rekentool een gasveer met een langere slag. Die gasveer zal verder vanuit het draaipunt van de klep gemonteerd gaan worden en zal bijgevolg ook minder krachtig behoeven te zijn waardoor de totale reactiekracht op het draaipunt van de klep lager zal uitkomen.
Controleer hierbij wel of de montagepositie van deze langere gasveer geen probleem oplevert. - Monteer robuustere scharnieren. Dit is niet altijd mogelijk omdat de scharnieren qua grootte toch in verhouding moeten blijven met de afmetingen van de klep. Daarom kan overwogen worden om 2 scharnieren te plaatsen, op de plek waar een gasveer zit, die dan wel stijf naast elkaar moeten worden gemonteerd. Daarmee halveert de belasting per scharnier en verdubbelt tevens het aantal schroeven.
In het algemeen geldt: Monteer, zo goed mogelijk in het verlengde van elke gasveer, een scharnier.
Wanneer hieraan wordt voldaan dan is de belasting (kracht) per scharnier gelijk aan de kracht op het draaipunt gedeeld door het aantal gasveren.
Dit houdt in dat wanneer we 1 gasveer toepassen, de gehele door de Rekentool opgegeven kracht op het draaipunt van de klep, via 1 scharnier naar de ‘vaste wereld’ zal moeten kunnen worden doorgeleid.
Monteren we echter 1 gasveer halverwege de breedte van de klep, zonder een 3e scharnier recht achter de gasveer, dan zal de door de Rekentool opgegeven kracht op het draaipunt van de klep, wél verdeeld worden over 2 scharnieren maar dan wordt de stijfheid van de klep aangesproken om die kracht naar links en naar rechts te geleiden richting de scharnieren.
Een nadeel hierbij vanwege het ontbreken van het 3e scharnier is dat de klep ter plaatse van de in het midden gemonteerde gasveer, op kan bollen omdat de gasveer, wanneer de klep gesloten is, een continue drukkracht op de klep blijft uitoefenen.
Zeker bij een klep van hout zal dit opbollen in de loop der tijd nadrukkelijker te zien zijn (hout ‘werkt’ nu eenmaal mee). Monteer dan drie scharnieren als volgt:
Een vraag die hierna gesteld kan worden is de volgende: “Heeft het zin om bijvoorbeeld 4 scharnieren te monteren terwijl ik maar 2 gasveren ga toepassen?”
Antwoord: Zeker heeft dat zin maar de scharnieren die het meest recht achter de gasveren worden geplaatst dragen gezamenlijk de door de Rekentool opgegeven kracht op het draaipunt van de klep, over naar de ‘vaste wereld’.
Die extra scharnieren zorgen ervoor dat de klep netjes strak zal roteren en hebben dus wel degelijk nut maar ze hebben geen aandeel in het naar de ‘vaste wereld’ wegleiden van de door de rekentool opgegeven kracht op het draaipunt van de klep.
Wat is de correcte manier om een gasveer te monteren?
- Monteer de gasveer zo, dat de stang het grootste gedeelte van de tijd naar beneden wijst. Zo blijft de afdichting gesmeerd en gaat de gasveer langer mee.
- Wees voorzichtig met de stang (het chroomkleurige gedeelte van de gasveer). Als deze beschadigt gaat de afdichting snel kapot en loopt het gas uit de gasveer. De gasveer doet het dan niet meer. Het is het beste om de stang ingepakt te laten of in te pakken tot na de montage.
- Probeer de gasveer niet met de hand in te drukken om te testen of deze het doet. Hierbij loopt u de kans dat u de levensduur van de gasveer flink verkort omdat de stang verbuigt.
- Als de gasveer net uit de verpakking komt is het regelmatig het geval dat de gasveer moeilijk in wil schuiven. Dit komt doordat de afdichting een beetje vastgeplakt zit aan de stang door de tijdsduur van de opslag. We raden u aan om de gasveer gewoon te monteren en even wat extra kracht te zetten om hier doorheen te komen. Hierna zal de gasveer een stuk soepeler gaan.
- Zorg ervoor dat de gasveer alleen in lengterichting wordt belast. De gasveer mag niet in dwarsrichting belast worden. Als u aan één kant van de gasveer een kogelscharnier toepast, voorkomt u dit al voor een groot gedeelte. Doet u dit niet, zorg dan extra goed dat de gasveer goed uitgelijnd is.
- Zorg ervoor dat de aanbouwdelen goed zijn vastgeschroefd. Als de aanbouwdelen niet goed uitkomen voor bevestiging, draai dan door zodat de stang in het huis roteert. Draai niet terug, want dan “ligt het aanbouwdeel niet aan” bij de stang of het huis en bestaat de kans dat de schroefdraad zal afbreken. Dus:
Onze configurator houdt rekening met al deze maten. Als u een bepaalde gasveer ter vervanging zoekt, dan kunt u deze dus heel goed gebruiken om te kijken of wij een passende vervanger hebben.
Kan ik een gasveer voor een normale (horizontaal openslaande) deur gebruiken?
Onze normale gasveren zijn er niet geschikt voor om horizontaal ingebouwd te worden. De afdichting van de gasveer wordt dan niet goed gesmeerd, waardoor de afdichting al in korte tijd kan gaan uitdragen en er gas kan lekken. De gasveer zal dan zijn druk kwijt raken. Onze gasveren moeten daarom (in rust) met de zuigerstang naar beneden ingebouwd worden. In de behuizing (het dikkere gedeelte) zit namelijk een beetje olie die zorgt voor de smering van de afdichting. Bovendien zorgt die olie er ook voor dat de gasveer een beetje einddemping heeft. Die einddemping werkt alleen als de olie naar de kant van de zuigerstang gezakt is.
Als u dus een gasveer wilt inzetten om het openslaan van een normale (horizontaal openslaande) deur te voorkomen, dan zijn onze gasveren daar niet voor geschikt. Ze zullen snel hun kracht verliezen en er is geen einddemping. Een gasveer van RVS 316 heeft een ingebouwde vetkamer. Deze kunnen dus wel horizontaal ingebouwd worden. De afdichting zal niet niet uitdrogen. Er zal echter nog steeds geen sprake zijn van einddemping. De gasveer zal dan alleen als nut hebben om een deur open te houden als die open is en dicht te houden als die dicht is. Het zal dus wel kunnen voorkomen dat een deur dichtslaat bij wind. Een voordeel van onze RVS 316 gasveren is ook dat ze een ingebouwde clean cap hebben. Er kan dan geen vuil of stof in het binnenste van de gasveer komen.
Een RVS 316 gasveer die wellicht te gebruiken, is deze: 8-19 slag 150 RVS 316
Hier vindt u meer informatie over het juist inbouwen van gasveren.
Techniek (5)
Mijn bestelde gasveren lijken achteraf te sterk te zijn. Wat moet ik doen?
Soms gaan gasveren vooral de eerste keren dat die gebruikt worden erg stroef. Als een gasveer een poosje op voorraad heeft gelegen kan de afdichting waarmee het stikstofgas binnen wordt gehouden extra aan de stang van de gasveer kleven. Hierdoor schuift de gasveer soms bij de eerste keer gebruiken het eerste stukje extra zwaar in. U kunt de gasveer dan het beste weer van het luik afhalen en indrukken met een hefboom. Daarna zal het beter gaan.
Als de gasveren echt te sterk zijn kunt u ervoor kiezen om wat gas te laten ontsnappen. In onze shop worden speciaal daarvoor gemaakte reducers verkocht. Hier leest u er meer over en kunt u ze eventueel direct bestellen.
U ziet hier een korte video van de werking van een reducer:
U kunt het eventueel ook zonder reducer doen. Lees daarvoor de volgende instructie:
https://www.hahn-gasfedern.de/fileadmin/Media/PDF/Ventile_en.pdf (Engels)
https://www.hahn-gasfedern.de/fileadmin/Media/PDF/Ventil_dt.pdf (Duits)
Houd daarbij de gasveer van u af gericht en doe het voorzichtig zodat de de lak van de gasveer en het ventiel niet beschadigt. U kunt dan in stapjes gas laten ontsnappen totdat de gewenste kracht is bereikt.
Als dat niet lukt kunt u de gasveren retourneren en lichtere gasveren bestellen. Lees daarvoor ‘kan ik gasveren retourneren?‘
Invloed van de temperatuur op de kracht van een gasveer
Onze gasveren zijn inzetbaar binnen een temperatuurbereik van -20˚C tot +80˚C. De omgevingstemperatuur waarin een gasveer wordt ingezet, heeft invloed op de kracht (N) van de gasveer. Onze gasveren worden bij kamertemperatuur (20ºC) afgevuld. De kracht bij kamertemperatuur is dus de kracht die u bestelt. Bij hogere of lagere omgevingstemperatuur zal de kracht van de gasveer veranderen. De kracht van de gasveer stijgt en daalt lineair met het temperatuurverschil: ca. 3,4% per 10˚C.
In onderstaande grafiek kunt u zien met welke factor de kracht van de gasveer toe- of afneemt bij een andere temperatuur dan 20ºC.
Voorbeeld
Als u bijvoorbeeld een gasveer van 600N heeft, maar deze gebruikt bij 60ºC, dan is de werkelijke kracht:
Werkelijke kracht bij 60ºC = Kracht bij 20ºC x Factor bij 60ºC = 600 x 1,136 = 682N.
[raw]
[/raw]
Als u de rekentool gebruikt, kunt u in Stap 1 de temperatuur invullen zodat de rekentool daar rekening mee houdt.
Het verschil tussen RVS 304 V2A en RVS 316 V4A
Een groot verschil tussen RVS 304 en RVS 316 zit in de samenstelling. De zwakte van RVS 304 is de gevoeligheid voor chloriden en zuren waardoor (plaatselijk) corrosievorming kan ontstaan. RVS 316 is door een andere samenstelling beter bestand tegen corrosie en milieu-invloeden (bijv. zout water). Om deze reden wordt RVS 316 vaak voor agressieve omgevingen gebruikt.
Bovendien zijn de gasveren van RVS 316 hoogwaardiger. Deze gasveren hebben een vetkamer en een ingebouwde clean cap. Een vetkamer zorgt ervoor dat de afdichting van de gasveren altijd goed gesmeerd wordt, zodat het niet uitmaakt hoe de gasveren gepositioneerd zijn. Deze gasveren kunnen daardoor ook met de zuigerstang naar boven gemonteerd worden of helemaal horizontaal gepositioneerd zijn, zonder dat de afdichting uitdroogt en de gasveren gaan lekken. Een clean cap zorgt ervoor dat de zuigerstang schoon geschraapt wordt, zodat er geen viezigheid in het binnenwerk van de gasveren komt. Daardoor zijn de RVS 316 gasveren ook inzetbaar in vieze omgevingen.
Hoe verwijder ik de kogel uit het kogelgewricht als ik zelf al een kogel heb?
Onze kogelgewrichten worden altijd als een setje geleverd. Dus een kom samen met een kogel. Die kogel is geborgd met een zekeringsring. Maar wat nu als u zelf al een kogel hebt en eigenlijk alleen een gasveer met kom nodig hebt om op de kogel te klikken? In dat geval kunt u de kogel vrij eenvoudig uit de kom halen. Eerst dient u dan de zekeringsring te verwijderen. Daarna kunt u met een tang de kogel er met een beetje kracht uitwippen. Dat gaat het makkelijkst als het kogelgewricht al op de gasveer bevestigd is, zodat u meer houvast heeft. De kom kunt u op uw eigen kogel klikken, waarna u weer de zekeringsring bevestigt. Zie ook de video hieronder:
Hoe monteer ik een blokkeerpijp/veiligheidspijp?
Stap 1
Draai de adapter vast op de zuigerstang. (De adapter wordt meegeleverd.)
Stap 2
Schuif de blokkeerpijp over de zuigerstang met adapter, zodat het schroefdraad door het gat van de pijp gaat.
Stap 3
Draai de moer vast op het schroefdraad. (De moer wordt meegeleverd.)
Stap 4
Het aanbouwdeel kan vastgedraaid worden op de rest van het schroefdraad.
Stap 5
Monteer de gasveer met de zuigerstang (incl. blokkeerpijp) naar beneden. De pijp moet het inschuiven van de gasveer blokkeren. Dus check of de pijp dat doet en niet eerst nog in zijn as gedraaid moet worden.